Bra att veta
Bra att veta
Välkommen till Motala Djurklinik
Vi är glada att just NI vill besöka oss och vi kommer göra vårt bästa för att er upplevelse på kliniken ska bli så bra som möjligt!
Vi förstår att det här med veterinärbesök inte alltid är kul…
Att besöka veterinären kan vara jobbigt, både för dig som djurägare och för din bästa vän. Du som ägare kanske är rädd, orolig och tycker med all säkerhet att det är jobbigt att se ditt djur må dåligt. Ditt djur kanske dessutom associerar kliniken med obehag eller skrämmande dofter.
Berätta gärna för oss redan när du bokar din tid ifall du vet sedan innan att ditt djur har några speciella behov, så att vi kan göra allt i vår makt för att ge er en så behaglig upplevelse som möjligt.
Om du är lugn och trygg med vad vi gör och varför vi gör det är chansen stor att ditt djur känner detta och blir mindre oroligt. Är du inte bekväm med att till exempel hålla ditt djur vid undersökning eller dylikt, kommunicera det till oss så tar vi in en extra sköterska istället.
I receptionen finns alltid kaffe och te om du behöver lite varm dryck medan du väntar. Där hittar du även en kundtoalett utifall nöden tränger sig på.
Våga fråga!
Vi älskar det vi gör och kliniken är vår vardag. Vi förstår dock att det inte är din vardag och att det vi säger ibland kanske är långt ifrån lika självklart för dig som det är för oss. Vi försöker vara så tydliga vi bara kan i alla situationer, men vi ber dig att ställa frågor om du tycker att vi är otydliga, om du inte förstår vad planen är eller vad du kanske förväntas ge för eftervård på hemmaplan. Det finns inga dumma frågor och vi finns här lika mycket för din skull som för ditt djur.
Vad inkluderar besöksavgiften?
Besöksavgiften inkluderar en undersökning av ditt djur. Veterinären klämmer, känner, luktar och tittar på ditt djur för att upptäcka eventuella avvikelser. Veterinären ställer även en rad frågor för att skapa sig en bild av djurets aktuella mående. Utifrån detta gör veterinären en bedömning om ytterligare åtgärder behövs så som tex. blodprov, röntgen, medicin eller dylikt. Dessa åtgärder är då inte inkluderade i besöksavgiften utan tillkommer utöver. Viktigt för oss är att du som djurägare är med på banan och är bekväm med den plan veterinären föreslår. Om du är osäker på vad ytterligare åtgärder innebär i kostnad eller bara vill få en ungefärlig prisuppgift innan vi går vidare, fråga! Vi gör ingenting utan ditt godkännande och ger dig gärna en prisuppgift så att du hela tiden vet vad slutnotan kommer landa på.
Har du försäkring?
Om ditt djur är försäkrat finns möjligheten att vi kan skicka din räkning på direktreglering medan du/ditt djur är på kliniken. Upplys gärna veterinären eller sköterskan om detta så tidigt som möjligt under besöket. På så sätt kan vi göra vårt bästa för att få iväg ett eventuellt försäkringskrav till försäkringsbolaget så snabbt det bara går och minska tiden det tar innan vi får ett svar.
Ett tips är att det ofta går fortare att få ett svar från försäkringsbolaget om vi har fått djurets försäkringsnummer samt personnr på den som står på försäkringen, så ge gärna detta till veterinären eller sköterskan redan i början av ditt besök.
Vad innebär en remiss?
Ibland kan det vara så att vi anser att ditt djur behöver undersökas av en specialist, det kan tex vara någon som är specialist på ultraljud eller ortopediska saker, eller så kanske ditt djur behöver så kallad stationärvård (dvs dygnet-runt-övervakning). Om så är fallet hjälper vi dig att kontakta de specialister som finns på rimligt avstånd för att se vem som kan ta emot er med kortast möjliga väntetid. Ibland kan det ta lite tid att hitta en ledig specialist, men du kan vara säker på att vi inte ger upp förrän vi har hittat bästa möjliga alternativ för dig och ditt djur.
Vi uppskattar det förtroende du som djurägare ger oss genom att komma till just oss och vi hoppas att ditt besök blir en bra upplevelse för både dig och ditt djur!
Frågor om oss eller våra tjänster?