Vaccination

Vaccinering

När ska man vaccinera valpar och kattungar?

Grundvaccinationen sker vid två tillfällen med 3-4 veckors mellanrum, vanligtvis vid 8 samt 12-13 veckors ålder. Nästa vaccination ges ungefär vid 1 års ålder och därefter rekommenderas årlig revaccination.

Hur ofta ska hundar vaccineras?

Hunden bör vaccineras årligen för att ha fullgott skydd. Var tredje år innehåller sprutan skydd mot valpsjuka, parvovirus och hepatit. Vaccin mot kennelhosta ges däremot årligen.

Vad vaccineras hundar mot?

Valpsjuka, hepatit, parvovirus samt kennelhosta.
Valpsjuka, hepatit och parvovirus är potentiellt livshotande sjukdomar som lyckligtvis blivit ovanliga. Genom att vaccinera din hund mot dessa sjukdomar förebygger du att ditt djur smittas, och du bidrar även till minska det totala smittrycket. Kennelhosta är sällan en svår sjukdom, men kan vara besvärlig för det sjuka djuret och leda till komplikationer som i sig kan vara allvarliga.
”DHPPi” innehåller vaccin mot valpsjuka, parvovirus, hepatit samt kennelhosta. Enbart kennelhosta betecknas ”Pi”.

När ska hundar vaccineras mot rabies?

Om hunden ska resa utomlands krävs vaccination mot rabies och hunden måste dessutom ha ett pass. Rabiesvaccinationen är giltig 21 dagar efter vaccinationstillfället och tre år därefter. Tidigast vid 12 veckors ålder får hunden vaccineras mot rabies.

Vad vaccinerar man katter mot?

Katter vaccineras årligen mot kattsnuva och var tredje år mot kattpest. Kattpest är en allvarlig och i många fall dödlig sjukdom. Även kattsnuva kan bli allvarlig för ovaccinerade katter.

Behöver innekatter vaccineras?

Både kattsnuva och kattpest är mycket smittsamma sjukdomar, även indirekt via människor och föremål, vilket innebär att även innekatter bör vaccineras.

Vad händer om jag missat vaccination?

Du kan vara lugn. Om du har en vuxen hund behöver du inte göra om någon grundvaccination om det gått över tiden utan det räcker att boka tid för en ny spruta (DHPPi). Om du har en vuxen katt som ej fått grundvaccination eller om det gått för lång tid mellan sprutorna (mer än 3 år) behöver grundvaccinationen göras om, vilket innebär två nya sprutor med 3-4 veckors mellanrum.