Tjänster

Våra tjänster

Röntgen

Vi har digitalröntgen och kan därför snabbt och enkelt röntga ert djur vid skada, sjukdom, dräktighet eller rutinundersökningar såsom höft- och armbågsröntgen.

Blodprov

Kliniken har mycket avancerad och modern blodprovsutrustning som kan testa det mesta inom loppet av några minuter.

Vi kan bland annat testa flertalet lever- och njurvärden, elektrolyter, globuliner, albumin, totalprotein, röd- och vit blodbild, trombocyter samt CRP.

Vi kan testa T4 för sköldkörtelsjukdom. Vi har även snaptester för akut pankreatit (bukspottkörtelinflammation) hos hund och katt.

Andra tester som inte går att få svar på direkt på kliniken skickas till ett extern laboratorium.

Vi tar även blodprov för att DNA-testa djur samt sjukdomsscreeningar, blodgruppstester med mera.

Urinprov

För att veterinären ska kunna fastställa rätt diagnos på ditt djur krävs ibland ett urinprov.

Förberedelser

Ibland kan vi be dig på telefon, när du bokar din tid, att ta med ett urinprov. Ett urinprov ska vara dagsfärskt och förvaras i ett kylskåp tills det är dags att åka till veterinären. Det går bra att försöka fånga upp lite urin i en ren plastbytta. För att underlätta urinprovtagningen hos katter kan man köpa ett slags pärlgrus hos oss. Ni tömmer och diskar ur kattlådan, det är viktigt att inget diskmedel finns kvar i lådan då det kan ge falskt värde på urinprovet. Därefter häller ni i pärlgruset i kattlådan. Pärlgruset ska ersätta kattsanden då kattsanden kan ge analysfel samt så blir det svårare att fånga upp urin då kattsanden absorberat det. När katten gått på lådan så suger ni upp urin med pipetten som medföljer förpackningen med pärlgruset.

Analys

I de flesta fall görs analysen redan på kliniken och ni får svar samma dag. Vi har möjlighet att analysera urin med hjälp av en urinsticka men även att göra en bakteriell odling.

Med hjälp av en urinsticka kan man mäta glukos, leukocyter, protein, blod, densitet, pH, Ketoner, Nitrit, urobilinogen, bilirubin och ascorbic acid. Vi kontrollerar också densiteten.

Ultraljud

Vi har precis nyligen införskaffat ultraljud på kliniken och kan erbjuda undersökningar så som dräktighetsundersökning, misstänkt livmoderinflammation och andra avancerade bukundersökningar.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att man vaccinerar sin hund, katt eller kanin en gång per år för att få fullt skydd. Katterna vaccineras för kattsnuva och kattpest. Varje år vaccineras hundar mot kennelhosta och vart tredje år vaccineras de även mot valpsjuka, parvo samt HCC.

Ska man ut och resa med sitt djur kan man även behöva vaccinera mot rabies eller leptospiros samt dokumentera detta i ett pass.